Verschillen in aanpak

SPEELPLAATSANIMATIE

Verschillen in aanpak

 

Er zijn veel verschillende manieren om speelplaatsanimatie in te vullen op school

Wanneer je start met speelplaatsanimatie op je school, is het belangrijk om een visie te hebben. Er moeten verschillende belangrijke keuzes worden gemaakt. Die keuzes zullen op hun beurt bepalen hoe de middagspeeltijd concreet wordt ingevuld en op welke manier de speelplaatsanimatie in je school gedragen wordt.

 

Enkele voorbeelden van discussiepunten:

 

  • Wie speelt er? Worden er activiteiten opgezet voor alle leeftijden? Voor de eerste graad? Voor de eerstejaars?
  • Wie begeleidt er? Worden de activiteiten gekozen door de leerkrachten of door oudere leerlingen? Worden de spelende leerlingen begeleid door de leerkrachten of door oudere leerlingen?
  • Welke voorwaarden zijn er voor animatoren? Vanaf welke leeftijd mogen leerlingen moni worden: vierdejaars, derde graad, ...? Wat zijn hun taken? Is er een vaste groep animatoren of mag dit wisselen? Voor hoe lang engageren de moni's zich: trimester, semester, jaar? In welke mate engageren de moni's zich: 1x per week begeleiden, meermaals per week, meermaals per trimester?
  • Waar wordt er gespeeld? Is er een aparte locatie voor het spel, bijvoorbeeld speelplaats van de eerste graad? Is er veel ruimte om gebruik van te maken, bijvoorbeeld voetbalveld? Worden er binnen ook activiteiten aangeboden?
  • Wanneer wordt er gespeeld? Gaat de middaganimatie elke dag, elke week, elke maand, ... door? Is er ook een regenprogramma voorzien? Is er een verschil in winterspel en zomerspel?
  • Verplicht of niet? Worden de spelende leerlingen verplicht om deel te nemen aan de activiteiten of is er een vrijwillige deelname? Of moeten ze bijvoorbeeld 1x verplicht meespelen maar mogen ze andere keren kiezen wat ze doen?
  • Vast aanbod of keuzeactiviteiten? Ligt op voorhand vast wat wanneer wordt gespeeld? Mogen de leerlingen steeds kiezen uit verschillende activiteiten of is het een vaste selectie van spelen die worden aangeboden?
  • Wat wordt er georganiseerd? Ligt de focus op spelletjes spelen, op sport doen, op workshops volgen, ...?
  • Worden de animatoren geëvalueerd? Zijn er feedbackgesprekken?
  • Worden er ook hoofdanimatoren ingeschakeld? Wanneer wordt een animator hoofdanimator? Hoe oud zijn ze? Wat zijn hun taken?

Copyright Jeugddienst Don Bosco vzw © All Rights Reserved